RSS

FAQ

Veel gestelde vragen m.b.t. tuning van veerbuksen

V: Er wordt veel geschreven over veren, kun je hier iets meer uitleg over geven?

A: Ik zal het proberen:
Raar is dat de veer altijd als eerste de aandacht krijgt als ik het met iemand heb over een tune, met name de power enthousiasten praten graag in termen van “een krachtigere veer” of een “veer met meer power”. Eigenlijk is de veer niet de eerste maar de laatste schakel in het tuneproces. Voorbeeld? OK: De verenleverancier maakt een veer voor een krachtige buks van een niet te best merk –ik noem geen namen- , deze zelfde leverancier is een oude rot in het vak en trekt de veer met een flinke overcapaciteit (minimaal 120%). Toch zal deze veer geen lang leven hebben in de eerder bedoelde buks, waarom niet? Simpelweg omdat de buks gebouwd is met ruime toleranties, slechte seals, die voor een belabberde afdichting zorgen, vaak geen choke en de loop wil ook nog wel eens aan de ruime kant zijn, geloof het of niet maar vaak worden ook nog pellets van inferieure kwaliteit gebruikt, die veel te los in de loop zitten. We hebben nu te maken met dry fire bij ieder schot wat zelfs de allerbeste veer in no time om zeep helpt, vaak gaan dit soort buksen ook nog eens dieselen als ze lekker warm worden, ook heerlijk voor de veer.

Indien de tuner kiest voor een bepaald type veer of tunekit zal hij altijd eerst bovengenoemde problemen gaan oplossen ( indien aanwezig) en eventueel zelfs nog het type veer gaan aanpassen. De veer kan alleen zijn werk goed doen als de rest van de buks in prima conditie is, tevens zie je dan ook pas echt de voordelen van kwaliteitsveren (kits) zoals; korter locktime, betere accuraatheid, minder recoil, stiller en consistenter schietgedrag.

De veer is ook een kwetsbaar onderdeel in een veerbuks; behalve bovengenoemde feiten is ook de pelletkeuze zeer belangrijk; te lichte pellets bijvoorbeeld geven kans op pistonslam – de zuiger wordt onvoldoende afgeremd en knalt met een noodgang tegen het eind van de compressietube (dryfire effect). Een veel gehoorde opmerking is: “met Baracuda’s (zware pellets) schiet mijn buks het consistents” in veel gevallen is dit ook juist; de zware pellets veroorzaken meer warmte en zal de seal beter doen afsluiten. Zware pellets vreten veren, de zuiger wordt nu namelijk te hard afgeremd (pistonbounce). De tuner lost dit doorgaans op door de zuiger iets te verzwaren met bv een bronzen tophat.

Veergeleiders:
Veertwang is een veel gehoorde kreet in luchtbuksland. Wat wordt er precies bedoelt met veertwang? Veertwang is het natrillen van de veer na het schot en wordt veroorzaakt door een te ruime achterste veergeleider, dikwijls i.c.m. met het verkeerde vet op de veer. De belangrijkste oorzaak van het breken van de originele veren is dan ook de wijten aan een te ruime veergeleider en ook het ontbreken van de tophat ( voorste geleider, die zorgt dat veer mooi gecentreerd blijft) is niet best. In een goed getuned geweer zitten behalve een betere veer ook perfect passende veergeleiders en uiteraard 1e klas smeermiddelen.

Originele veren vs customveren:
In de basis is met de fabrieksveer doorgaans weinig mis – misschien 2 uitzonderingen: Diana’s zijn vreselijk gestressed als gevolg van veel te zware veren, deze worden gemonteerd om in de buurt van de opgegeven fabriek V0 te komen. Maak maar eens zo’n “ krachtige “ Diana open, 90% kans dat je een gebroken veer tegenkomt, al dan niet met volledig vernielde achterste geleider. Ligt het geweer toch uitelkaar heb je een mooie gelegenheid een custom tunekit te (laten) monteren.

Ook de HW’s ontspringen de dans niet; ze zijn weliswaar voorzien van betere en meer uitgebalanceerde veren dan de eerder genoemde Diana’s, maar willen graag twangen als gevolg van een geleider die slecht aan de maat is. Standaard HW-veren zijn zeker niet slecht maar hebben doorgaans ook een kort leven als gevolg van een slechte veergeleider en verkeerde smering.

Bedrijven zoals V-Match en Maccari hebben zich gespecialiseerd in het maken custom veren, deze veren zijn kwalitatief stukken beter dan wat je in een originele buks aantreft, ze zijn gemaakt van andere materialen hebben betere specificaties en zijn praktisch onverslijtbaar, met name Maccariveren zijn zeer constant en van uitstekende kwaliteit. , echter ook de beste veren zijn niet opgewassen tegen eerder genoemde mankementen, ga je aan de gang met customveren, fiks dan eerst deze eventuele mankementen, zorg voor perfect passende geleiders en goede smeermiddelen.

V: Wat is precies een tunekit?

A: Een tunekit bestaat uit een customveer, een perfect passende achterste geleider, meestal een tophat (voorste geleider) en in de meeste gevallen ook een custom pistonseal, ook worden doorgaans smeermiddelen meegeleverd. Deze kits worden speciaal gemaakt per type buks, waarbij je in sommige gevallen ook nog eens keuze hebt qua energie, denk hierbij aan bv. de 12 fpe grens bij de Field & Target discipline. Een veelgehoord misverstand is dat een tunekit altijd meer kracht (energie) geeft dan de buks in fabriekstrim, in sommige gevallen is dit ook zo, maar in het algemeen zal een tunekit primair het schietgedrag van de buks verbeteren; soepel spannen, korte lockktime, minder en een meer lineaire recoil, stiller, accurater en constistenter schotbeeld.

V: Hoe zit het precies met custom pistonseals, ik heb gelezen dat ze nogal eens willen verbranden?

A: Een customseal zal in de meeste gevallen voor een consistenter schotbeeld zorgen omdat ze beter afsluiten dan fabrieksseals. Echter ze zijn ook minder (niet) bestand tegen dieselen en slowburn. Wannabee tuners (ieder jaar staat er wel een snotneus op die het luchtbukswereldje wel eens zal vertellen hoe het in elkaar zit) weten dit doorgaans niet en “ vergeten” bv. de compressiekamer GOED schoon te maken, dit restvet – hoe weinig ook –  kan in enkele schoten de seal vernielen, ook teveel en verkeerd vet tijdens de montage zal je dure seal onherroepelijk vernielen. Hierbij komt ook nog dat de leverancier van de seals gebonden is aan de ruime toleranties op nieuwere buksen, hij zal de seal dus iets oversized maken en de tuner zal de seal aanpassen aan de maten van de betreffende buks. Bottomline: Tenzij je goed weet wat je doet, gebruik liever originele seals, deze zijn echt niet slecht en kunnen tegen een stootje.

V: Dieselen of slowburn? Mijn nieuwe buks rookt en ik ruik verbrand vet, is dit schadelijk?

A: Er is onderscheid tussen dieselen en slowburn; in geval van dieselen geeft de buks een harde knal en zie je een dikke rookpluim uit de loop, dit wordt veroorzaakt door vet wat voor de zuigerseal zit en bij het afgaan van het schot wordt gecomprimeerd en ontbrand (net als in een dieselmotor). Dieselen is zeer schadelijk voor de buks; met name de veer en de seal krijgen ongegeneerd op hun lazer. Is er sprake van slowburn zie je doorgaans een klein beetje rook en ruik je lichtjes verbrand vet. Ook hier is er sprake van vet – of olie – wat voor de zuigerseal terecht komt. De oorzaken zijn legio; slordige assemblage, slechte seals, teveel en verkeerde vetten, ovale comp.tubes etc. Slowburn wil nogal eens verdwijnen na het afschieten van een stuk of 20 zware pellets, bij serieus dieselen zal het geweer schoongemaakt en opnieuw gesmeerd moeten worden.

V: Preload en spacers wat is het en waarom?

A: Met preload bedoelen we voorspanning aan de veer geven, afhankelijk van het type veer kan een bepaalde hoeveelheid voorspanning iets meer kracht opleveren, maar ook meer schietcomfort en de levensduur van de veer verlengen. Een spacer is veelal kunststoffen revet die zorgt voor de preload.  Tunekits hebben vaak een ” ingebouwde ” hoeveelheid preload in de vorm van een dikkere tophat.

V: Na installatie van mijn tunekit valt de power een beetje tegen, hoe kan dit?

A: Dat komt bijna altijd door een nieuwe pistonseal, pistonseals moeten bijna altijd iets inlopen, ze zijn – om toleranties op te vangen – doorgaans ietsje te groot en in sommige gevallen moet je ze op maat maken, anders zitten ze veel strak en kost (veel) vermogen. Gaandeweg zal de power met het inlopen van de seal toe gaan nemen. Afhankelijk van de passing duurt dit tussen de 200 en de 1000 schoten. Heb je de beschikking over een draaibank en de kennis om ermee te werken, kun je de seal zelf ook aan de maat maken. Ook is het niet onmogelijk dat de buks voorheen wat slowburn had, de chrono zal dan ook een hogere snelheid meten dan bij een “droge” buks. Bottomline: Vergeet de chrono de eerste paar 100 schoten en geef de buks na montage van een tunekit opnieuw een ruime inlooptijd. Ook de veer heeft deze tijd nodig; goede tunekits hebben zeer strakke veergeleiders dit omdat de veer tijdens het inlopen een fractie wijder wordt.

V: Hoeveel fpe krijg ik na montage van een tunekit?

A: Niet te voorspellen; ik ken jouw buks niet en ik weet niet hoeveel teer je op de veer smeert, hoe de seals  en de toleranties zijn enz. enz.

Advertenties
 

Een Reactie op “FAQ

  1. wout

    11 november 2013 at 15:47

    Goede info!!!
    Nooit geweten dat het zo precies komt het zijn echt precisie instrumentjes.
    Een ieder zou ik willen zeggen begin nooit aan chineze of turkse buksen ze zijn
    wel krachtig maar slechter van kwaliteit. Speling in bewegende delen,moeilijk
    verkrijgbare onderdelen ( er gaat sowieso iets stuk vroeg dan wel laat).
    Ik zou zeggen gewoon Weihrauch,Theoben,Benjaminmarauder.
    Dan zit u sowieso goed die goedkope chineze krachtpatsers lijke in 1e instantie
    heel leuk maar leveren alleen maar ellende en zijn niet nauwkeurig.
    Laat u informeren door een goede zaak en word lid van een club!(leer je veel).
    En tot slot hang niet de matcho uit doe geen gekke dingen schiet niet op mensen/dieren
    want je mag je buks direct inleveren en verpest het voor de serieuze mensen die er wel
    goed mee omgaan.
    Veel plezier! ciao

     

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: