RSS

Veerbukstuning

Nu het luchtbukswereldje elkaar schijnt gevonden te hebben middels de diverse fora, wordt het tunen van luchtbuksen erg populair en bredere kringen en krijgt plots veel aandacht. Niks op tegen, ware het niet dat als de spreuk “bezint eer gij begint” hierop wel bijzonder van toepassing is. Een veerdrukwapen goed tunen is min of meer werk voor specialisten die doorgaans over een ruime ‘trail and error’ ervaring beschikken, buksen door en door kennen en zeer secuur en veilig te werk gaan met de juiste gereedschappen en 1e klas materialen gebruiken.

AGW HW80 full Powerkit met Maccariveer

Waarom een tune? In veel gevallen wordt bij het tunen van een veerbuks meteen gedacht aan meer power aan de buks geven. Het primaire doel van een tune is echter het schietgedrag van de buks te verbeteren. Denk hierbij aan: soepel spannen, korte locktime, geen veertwang, een mooie en korte lineaire terugslag, verbeterde accuraatheid, de buks wordt stiller en nauwkeurig, de kans op vroegtijdige slijtage en/of veerbreuk wordt gereduceerd tot een absoluut minimum. Veerbuksen hebben een “opvoerlimiet” m.a.w. proberen ten koste van alles maximum power te generen zal resulteren in een onhandelbare buks met een waardeloos schietgedrag. De balans tussen power en een perfect schietgedrag is dan ook heel belangrijk.

Een tweede punt zijn de ruime toleranties en de slordige assemblage van veel hedendaagse veerbuksen; te ruime veergeleider (twang) en teveel – of juist te weinig vet op de verkeerde plaatsen, waardoor dieselen en slowburn ontstaan wat weer schade aan de veer en de pistonseal veroorzaakt. Het reinigen en het opnieuw aanbrengen van de juiste vetten wordt een lubetune genoemd. Het zou eigenlijk niet nodig moeten zijn bij een nieuwe veerbuks, maar de praktijk wijst helaas uit dat het in veel gevallen droevig is gesteld met de smering af fabriek.

Custom made tophat voor AGW HW80 tunekit

De veer: Standaard veren zoals deze af fabriek in een veerbuks zitten zijn over het algemeen matig van kwaliteit en hebben doorgaans een kort leven voor de boeg, zeker in zgn. magnum springers. Mede door de veelal slechte veergeleider(s) verliezen ze doorgaans vlug aan kracht en breken dat het een lieve lust is. Echter, indien men de originele veer voorziet van goed passende geleiders gaan ze een stuk langer mee. Bij een tune wordt de standaardveer veelal dan ook vervangen door een veel betere, van bv. Venom of Maccari, deze customveren zijn gemaakt uit uitstekende materialen en garanderen een korte locktime en een lange levensduur, met name Maccariveren zijn onklopbaar en zeer constant van kwaliteit. Een nieuwe veer is meestal nog niet “gezet”, dit zetten gebeurt tijdens de eerste keer opspannen, maak je nu het geweer weer open zul je zien dat de veer een stukje korter is geworden, dit is  geen slijtage of andere makke, maar volkomen normaal. Ga niet proberen om zelf de veer te zetten om de montage makkelijker te maken, als je niet precies weet hoe dit moet sloop je gegarandeerd de veer. Nog een tip: als een nieuwe veer een beetje ruw aanvoelt aan de windingen, ga dan niet aan het polijsten, juist deze geringe oppervlakteruwheid zorgt voor een goede hechting van de veerteer. Een bekend voorbeeld hiervan zijn magnumspringers zoals de HW80 waarvan de veer is behandeld met molyvet i.p.v veerteer, die na een middag intensief schieten in sommige gevallen vreselijk beginnen te twangen omdat het vet letterlijk van de veer is gesprongen.

De veergeleider(s): Dit zijn zeer belangrijke onderdelen in een veerbuks; immers ze geleiden de veer, zodat deze goed gecentreerd blijft, niet gaat kronkelen tijdens het opspannen en dragen zorg voor het elimineren van veertwang. Bij een complete tunekit zitten daarom altijd veergeleiders die (als het goed is) exact passen in de veer: De voorste geleider (indien van toepassing) zit meestal erg vast in de veer, de achterste dient weliswaar strak te zitten, maar ook weer niet te strak, m.a.w. je moet hem er nog uit kunnen krijgen, bij een custom tunekit zorgen de veergeleiders vaak ook voor de juiste preload op de veer, deze preload (of voorspanning) dient naast het afregelen van de power vaak ook om een soepel schietgedrag te verkrijgen en de levensduur van de veer veilig te stellen.

Maccari Hornetseal

De zuigerdichting: Dit onderdeel zorgt voor de afdichting van de compressiekamer, nodeloos te vermelden dat een slechte (lekkende) zuigerdichting voor veel vermogensverlies zorgt, tel hierbij op dat er dan tevens smeermiddelen voor de zuigerdichting terecht kunnen komen met fel dieselen als gevolg en je weet dat je hier niet op moet bezuinigen. In de handel zijn verschillende custom zuigerdichtingen te verkrijgen; ook hier weer de Fa. V-Match en James Maccari die topmateriaal leveren. Monteer een nieuwe seal uiterst voorzichtig en let goed op bij geweren zonder separate compressiekamer dat de nieuwe seal niet beschadigd door aanwezige braampjes. Vanwege de -soms zeer ruike- toleranties bij de hedendaagse veerbuksen maakt de fabrikant de pistonseals doorgaans ietsje (paar 100ste mm) te groot, de mogelijk bestaat dat je de seal moet sizen voor een perfecte passing. Let erop dat het een glijpassing is en géén perspassing, een te strakke pistonseal zorgt onherroepelijk voor veel vermogensverlies. Bij OEM pistonseals hoef je doorgaans niet aan te passen, deze of al te klein of ze hebben een parachute ontwerp dat zichzelf ietwat aanpast aan de compressietube.

Powertune: Het woordje ‘power’ schijnt iets magisch te hebben in de luchtbuksenwereld en men is veelal op zoek naar meer fpe’s en nog meer en mag het nog ietsje meer zijn a.u.b? Botte power en accuraatheid gaan nou eenmaal niet samen bij veerbuksen, dit is al honderden keren vertelt maar schijnt niet goed door te dringen bij de powergeile veerbuksliefhebbers. Men spreekt graag over ‘supersonisch’ en een pelletje van 0.54 gram door de geluidsbarrière jagen is het ultieme genot…dat men vervolgens vanwege de turbulentie niks meer kan raken is van ondergeschikt belang. Er is niks op tegen om een veerbuks wat op te peppen, zolang het schietgedrag niet negatief wordt beïnvloed, mijn HW98 staat op 15.5 fpe – 21 J en veel meer moet dat niet zijn voor een 4.5 mm.

Nieuwe lichtere tophat voor een CFX

Detunen: Oftewel terug brengen van de kracht van de buks. In mijn optiek dient een luchtdrukgeweer op de eerste plaats accuraat te schieten. Veel fabrikanten zetten om de powerclan onder hun (potentiële) klanten tevreden te stellen de energieafgifte van hun geweren eigenlijk te hoog, met als gevolg dat het geweer knap beroerd schiet en de accuraatheid nogal eens ver te zoeken is.
Om een goede accuraatheid te verkrijgen dient men het geweer in veel gevallen in kracht terug te brengen (detunen). Dit detunen gebeurt door het geweer te demonteren, goed schoon te maken, nauwkeurig te controleren op onvolkomenheden af fabriek zoals braampjes, slijpsel en aanloopvlakken.Vervolgens heeft men de keuze om er een complete DIY -kit in te zetten van bijvoorbeeld V-Match, AGW of Maccari, 12 fpe of FAC. Tel voor een complete kit een Euro of 120,-. En voor diegenen die financieel wat veren kunnen wegblazen is er nog  de optie hun geweer bij bv. V-Match te laten Lazagliden.

Origineel: Of men gaat met het originele binnenwerk aan de gang, denk hierbij aan het draaien van betere veergeleiders, eventueel inkorten van de originele veer, een beter zuigerseal, de zuiger zwaarder of juist lichter maken, polijstwerk, trekkertune en natuurlijk de juiste smeermiddelen aanbrengen. En ga alstublieft geen transferpoorten uitboren en meer van dit soort idioterieën. Afhankelijk van het schietgedrag na de tune kan men nog wat verder experimenteren door meer of minder preoload aan de veer te geven. Worden er met het geweer wedstrijden geschoten waaraan de 12 fpe (16,26 Joule) limiet verbonden is, zal je niet zonder een chrono kunnen.

Resultaat: Een goed getuned veerdrukgeweer schiet compleet anders dan hetzelfde geweer recht uit de doos, het is stiller, accurater, heeft een kortere locktime en is vrij van veertwang. Wat wel gezegd dient te worden is dat niet ieder geweer hetzelfde reageert op een bepaalde tune, vandaar dat de tuner dan ook bijna altijd rekening houdt met de wensen van de schutter; welke discipline, pelletvoorkeur enz. Ook moet je niet verbaasd zijn als je geweer na een tune plots de voorkeur geeft aan een ander type pellet. Een standaard geweer van een goede tune voorzien geeft altijd een meerwaarde aan het geweer plus een flinke toename van het schietgenot en is het geld dubbel en dwars waard.

Heavy Tar

Smeermiddelen: Ook de smeermiddelen verdienen zeer serieuze aandacht; wat er toevallig in de kast staat is wellicht goed voor een piepende deur maar niet voor een luchtdrukgeweer. Geloof het of niet maar ik heb al geweren gezien waar het begrip ‘heavy tar’ werd verward met butuum (ja hé, ik zal effe een potje teer gaan bestellen daag). Als een dergelijk geweer dan soms hier komt – ‘kun je er eens naar kijken, want hij schiet niet lekker ‘- ben ik regelmatig van de ene in de andere verbazing gevallen. De schade die aan een duur geweer (of de eigenaar) kan ontstaan door ondeskundig geklungel is soms zelfs onherstelbaar. Bezuinig dus nooit op de kwaliteit van de vetten / oliën,  een groot deel van het uiteindelijke resultaat van een tune is juist afhankelijk van kwaliteitssmeermiddelen. Zelf gebruik ik: voor de veer: Maccari Heavy Tar (vertraagd bij juist gebruik niet, ongeacht wat de forumgoeroe beweert) voor de zuiger en seal: molypasta, voor de overige geleidende delen zoals scharnierpunten, compressietube enz: HG Clear Blue. De trekkergroep dunnetjes met een goede wapenolie (Hoppes, Brunox).

Veiligheid: Een veerbuks opengooien zonder kennis van zaken met betrekking tot bv. het de-comprimeren van de veer kan levensgevaarlijk zijn en dient met de juiste gereedschappen te gebeuren. Zorg dus voor goede gereedschappen (zie elders op deze site), een goed verlichte ruimte en geen bibberhandjes vanwege een dikke kater.

Advertenties
 

3 Reacties op “Veerbukstuning

  1. Gerard

    15 maart 2015 at 20:41

    Hartelijk dank voor het tunen van mijn HW97k én voor het leerproces dat ik er bij mocht ontvangen. Inmiddels schiet het geweer op een volslagen nieuwe manier. Hard, strak, zuiver, zonder enige twang of speling, constant. Het is een volwassen geweer geworden en een feest om mee te schieten.

     
  2. EB

    23 januari 2013 at 17:45

    Zoals wordt gezegd, op veel fora hebben mensen veel te vertellen over tunen. Deze informatie ademt daarentegen een heel andere geest. Bedankt voor de informatie!

     
  3. Rene

    5 oktober 2012 at 14:53

    Geweldig waardevolle info!! Bedankt

     

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: